donderdag 8 augustus 2013

29 jaar later...

New beginnings are often disguised as painfull endings – Lao Tzu

Het is donker.... op de achtergrond hoor ik geroezemoes en het gepiep van apparaten. Ik probeer me om te draaien maar voel enige weestand. “AUW!” Er schiet een flinke pijnscheut in mijn nek en hoe ik ook op mijn linkerzij probeer te draaien, ik krijg mijn nek niet mee. De twee infusen, één in elke onderarm maken het mij ook niet makkelijker om een comfortabelere lighouding te vinden. 

Ik voel mij wat draaierig en krijg mijn ogen nauwelijks open. Ik besluit ze dus nog maar even dicht te houden.....

Er schiet een gedachte door mijn hoofd: “Is de operatie nu al voorbij? En ik heb niet eens gedroomd!” 

Het was een standaard vraag die mijn moeder altijd stelde als ik na de zoveelste operatie weer wakker werd. Ik heb haar tot op heden altijd moeten teleurstellen... 

Het afgelopen uur is er een tesiokatheter geplaatst. Ze hebben twee kunstofslangetjes in één van de grote aders in mijn hals aangelegd. Deze katheters liggen onderhuids en komen via de ader op mijn borst weer naar buiten.

Mevrouw van Schaik?” Weer probeer ik mijn ogen open te doen. Vaag zie ik de contouren van een verpleegster naast me staan die even komt kijken hoe het gaat en of ik weer enigszins in het land der levenden ben. Voor de rest zie ik alleen maar vage omtrekken en een fel licht waar ik op dit moment nog niet zoveel behoefte aan heb. Ik doe mijn ogen maar weer dicht....

Marco Borsato - De Bestemming

Langzaamaan dringt alles weer tot me door. In de afgelopen maanden is mijn nierfunctie zodanig achteruit gegaan dat besloten is te starten met een nierfunctievervangende therapie: Dialyse.

Terug op de afdeling Nierziekten post ik nog even snel een nieuwe update op Facebook:
Operatie is goed gegaan... Weinig pijn wel een stijve nek.. ik ga weer lekker verder slapen. Veel liefs voor jullie allen!”

Het kost even voor ik met de infusen en pijnlijke nek een comfortabele lighouding heb gevonden. Uiteindelijk val ik uit pure vermoeidheid weg in een onrustige slaap. 

Geen opmerkingen: